Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kecerdasan Intelektual Siswa di SDN Percobaan Kota Padang

Main Article Content

Sindy Sindy1, Rahmi Wiza2

1 Universitas Negeri Padang, 2 Universitas Negeri Padang

Abstract

This research aims to describe and determine the use of strategies by Islamic Religious Education teachers in increasing students' intellectual intelligence at SDN Percobaan Padang City. This research uses qualitative methods using a field research approach, the data sources in this research consist of the school principal, curriculum representative, two Islamic religious education teachers, two class teachers, and six students. In addition, research data was obtained from documentation of supporting activities. As for the results of the yakti research; (1) knowing that each student has their own specialties, (2) approaching students themselves, (3) providing supporting facilities, (4) conducting learning evaluations, (5) providing motivation in learning. The strategy of Islamic religious education teachers in increasing intellectual intelligence is: using demonstration, experiment and lecture methods.

Keywords:
Strategy; Islamic Religious Education Teacher; Intellectual Intelligence

Citation Metrics:





Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sindy, S., & Wiza, R. (2025). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kecerdasan Intelektual Siswa di SDN Percobaan Kota Padang. PENSA, 7(1), 25-43. https://doi.org/10.36088/pensa.v7i1.5647
Section
Articles

References

Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.
Abdullah, A., Abd Rahman, M., & Rustina, N. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik; Jurnal Studi Islam, 12(1), 25-52
Ahyat, N. (2017). Metode pembelajaran pendidikan agama Islam. Edusiana: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 24-31.
Ajepri, F., Vienti, O., & Rusmiyati, R. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 130-149.
Anam, H., & Ardillah, L. (2016). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan intelektual, kecerdasan spiritual dan kecerdasan sosial terhadap pemahaman akuntansi. JST (Jurnal Sains Terapan), 2(1).
Atqia, W., & Abdullah, M. S. R. (2021). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam penanaman nilai moderasi agama di tengah polemik islamophobia. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 5(1), 65-77.
Aulia, P. G., Cahyono, D., & Nuha, G. A. (2020). Tingkat Pemahaman Akuntansi Berdasarkan Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual. Budgeting: Journal of Business, Management and Accounting, 2(1), 242-255.
Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan besar pendidikan adalah tindakan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 295-300.
Baghdad Afero, A. (2016). Peran kecerdasan emosional sebagai faktor yang mempengaruhi kemandirian belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Pendidikan, 1(1), 215.
Choiriah, A. (2013). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan intelektual, kecerdasan spiritual dan etika profesi terhadap kinerja auditor dalam kantor akuntan public; Jurnal Akuntansi, 1(1).
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.
Hakim, L. (2015). Strategi Guru PAI Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Dan kecerdasan spiritual peserta didik sman I Kandat Kediri (Doctoral dissertation, Iain Kediri).
Handriani, N., & Subhan, M. (2020). Hubungan kecerdasan intelektual kecerdasan emosional dan kecerdasan spiritual terhadap prestasi belajar fisika. Gravity Edu: Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Fisika, 3(1), 1-4.
Haryono, E. (2023). Metodologi Penelitian Kualitatif Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. An-Nuur, 13(2).
Hosaini, H. (2018). Strategi Guru PAI dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik. Edukais: Jurnal Pemikiran Keislaman, 2(1), 65-83.
Ida, F. F., & Musyarofah, A. (2021). Validitas dan Reliabilitas dalam Analisis Butir Soal. Al-muarrib journal of arabic education, 1(1), 34-44.
Julianti, R. I., Amda, A. D., & Oktori, A. R. (2020). Strategi Pengembangan Kecerdasan Emosional Kelas V di MIM 10 Karang Anyar (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).
Karlina, Y., & Pnedidikan, P. (2022). Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa, 2(1).
Melasari, R. (2021). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasaran Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi Di Universitas Islam Indragiri. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 10(1), 24-34.
Mubarok, R. (2022). Perencanaan Pembelajaran Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di Madrasah Ibtidaiyah. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 15-31.
Muspawi, M. (2020). Strategi menjadi kepala sekolah profesional. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 402-409.
Okpatrioka, O., & Zhafirah, N. (2023). Inovasi Penanaman Karakter Gotong Royong Berbasis Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Jenjang Sekolah Dasar. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(3), 105-118.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.
Putri, A. P., Zalukhu, Z., Evelyn, E., & Sianipar, E. M. (2021). Pengaruh kecerdasan intelektual, etika profesi, kelebihan peran, gaya kepemimpinan terhadap kinerja Auditor. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 5(2), 1183-1198.
Qonitah, N. (2020). Budaya Religius Sekolah Sebagai Upaya Membentuk Kecerdasan Emosional Siswa di Man 4 Jombang. Inovatif: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, dan Kebudayaan, 6(1), 144-163.
Rahmasari, L. (2012). Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosi dan kecerdasan spiritual terhadap kinerja karyawan. Majalah Ilmiah Informatika, 3(1).
Ramadhani, R. H. D., & Ramadan, Z. H. (2022). Implementasi Penilaian Ranah Sikap dalam Kurikulum 2013 pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 10(1), 17-25.
Ramdani, N. G., Fauziyyah, N., Fuadah, R., Rudiyono, S., Septiyaningrum, Y. A., Salamatussa'adah, N., & Hayani, A. (2023). Definisi Dan Teori Pendekatan, Strategi, Dan Metode Pembelajaran. Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation, 2(1), 20-31.
Ratnasari, S. L., Supardi, S., & Nasrul, H. W. (2020). Kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional, kecerdasan spiritual, dan kecerdasan linguistik terhadap kinerja karyawan. Journal of Applied Business Administration, 4(2), 98-107.
Sayuti, A. H. Strategi guru pendidikan agama islam dalam menumbuhkan kecerdasan emosional siswa kelas 7 di smp it attaqwa pusat (bachelor's thesis, Jakarta: fitk Uin Syarif Hidayatullah Jakarta).
Syafrin, Y., Kamal, M., Arifmiboy, A., & Husni, A. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 72-77.
Syarif, M. (2023). Perkembangan Kecerdasan Intelektual, Emosional dan Spiritual Anak. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(1), 31-42.
Yulanda, N., Al Muchtar, S., Malihah, E., & Sapriya, S. (2022). Kecerdasan Beragama Berbasis Pendidikan Surau Dalam Pembelajaran di Minangkabau. Research and Development Journal of Education, 8(2), 456-461.

Find the perfect home for your research! If this journal isn't the right fit, don't worry—we offer a wide range of journals covering diverse fields of study. Explore our other journals to discover the ideal platform for your work and maximize its impact. Browse now and take the next step in publishing your research:


| HOME | Yasin | AlSys | Anwarul | Masaliq | Arzusin | Tsaqofah | Ahkam | AlDyas | Mikailalsys | Edumalsys | Alsystech | AJSTEA | AJECEE | AJISD | IJHESS | IJEMT | IJECS | MJMS | MJAEI | AMJSAI | AJBMBR | AJSTM | AJCMPR | AJMSPHR | KIJST | KIJEIT | KIJAHRS |


Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>