Inovasi Strategi Pembelajaran Inkuiri dalam Pembelajaran

Main Article Content

Risqyanto Hasan Hamdani
Syaiful Islam -

Abstract

This research is motivated by assumption that in maximizing student learning result it is deemed necessary to present new inovation in a learning process. This study was purposed to fully describe the role of inquiry learning strategies that have collaborated with other learning strategies or methods in maximizing learning result obtained by students of SMKN 02 KRAKSAAN. The implementation of strategies or learning methods is considered to be dominantly influential in improving student learning result. This research method uses descriptive research methods that are collaborative in qualitative form. The subject of this research are the teachers and students of SMKN 02 KRAKSAAN. Research data obtained from interviews, observations, and documentation. The result of this study showed an increase in the average student learning result by 15 points (documentation result) from the previous action (the implementation of inquiry learning strategies). Things that show the enormity of the influence given by inquiry learning strategies in maximizing student learning result.

Keywords:
Inquiry Learning, Learning Result

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hamdani, R., & Islam, S. (2019). Inovasi Strategi Pembelajaran Inkuiri dalam Pembelajaran. PALAPA, 7(1), 30-49. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i1.180
Section
Articles

References

Anam, Khaerul, ‘Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Peningkatan Hasil Pembelajaran IPS Bagi Peserta Didik’, 2012, 14–25

Baharun, Hasan, ‘Penerapan Pembelajaran Active Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Madrasah’, Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol. 1, No (2013), 34–46 View Item

Buhungo, Ruwiah Abdullah, ‘IMPLEMENTASI DAN PENGEMBANGAN KURIKULUM 2013 PADA MADRASAH ALIYAH’, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3 (2015), 105–13

Bukhori, M Arief Fauzan, ‘Pembelajaran Berbasis Inkuiri Untuk Optimalisasi Pemahaman’, 4 (2012), 11–21

Damayanti, Ida, and Mintohari, ‘Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar’, Jurnal Pendidikan, 2014, 1–12 View Item

Elfida, Yeni, ‘Penggunaan Metode Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Di Kelas IV SDN 27 Batang Anai Kabupaten Padang Pariaman’, 1 (2017), 55–61 View Item

Engkus, Kuswarno, Metodelogi Penelitian Komunikasi, Fenomenologi, Konsepsi Dan Pedoman, Bandung: Widya Padjadjaran, 2009

Idrus, Hasibuan, Muhammad, ‘Model Pembelajaran Ctl (Contextual Teaching and Learning)’, Logaritma, II (2014), 1–12 View Item

Jannah, Fathul, ‘Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional’, Dinamika Ilmu, 13 (2013), 161–73
Lahadisi, ‘INKUIRI : SEBUAH STRATEGI MENUJU PEMBELAJARAN BERMAKNA’, 7 (2014), 85–98 View Item

Lely, ‘Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Metode Inkuiri Di Kelas IV SDN 13 IV Koto Aur Malintang Kabupaten Padang Pariaman’, 1 (2017), 23–30 View Item

Mohamad Agus, Sriyono, Maman Rakhmana, ‘Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa’, 4 (2017), 74–82 View Item

Moleong, Lexy J, Metodologi Penelitian Kualitatif, Remaja Karya (Bandung, 1989)

Murni Eva Marlina, ‘Kurikulum 2013 Yang Berkarakter’, Jurnal JUPIIS 2085-482X, Vol 5 (2013), 27–38

Nizar Rangkuti, Ahmad, ‘KONSTRUKTIVISME DAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA’, 2 (2014), 61–76 View Item

Nuraeni, Siti, Zahra Azizah Anisah, and Lizda T R I Wahyuni, ‘Belajar Dan Pembelajaran’, 2015, 1–21

Nurhidayati, Euis, ‘PEDAGOGI KONSTRUKTIVISME DALAM PRAKSIS PENDIDIKAN INDONESIA’, 1 (2017), 1–14 View Item

Nurwati, Tri, ‘Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Mata Diklat Produktif Pemasaran Dengan Menggunakan Metode Inkuiri Pada Siswa Kelas XI Pemasaran SMK Negeri 02 Purworejo Semester Genap Tahun 2010/2011’, 2011, 193–205 View Item

Partanto, A, Pius, Dan M. Dahlan Al Barry, Kamus Ilmiah Populer, 2001

Sanjaya, Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: PT Kencana Prenada Media Group (Cet, 2010)

Santi, Jeane, ‘Penerapan Pendekatan Konstruktivisme Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Tumbuhan Hijau Di Kelas V SDN 3 Tolitoli’, 4 (2007), 57–71 View Item

Shoimin, Aris, 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013 (Yogyakarta: Ar-ruzz media, 2017)

Suryani, Nunuk, ‘Implementasi Model Pembelajaran Kolaboratif Untuk Meningkatkan Ketrampilan Sosial Siswa’, Journal of Social Sciences, 2008, 1–23 View Item

Tafsir, Ahmad, Filsafat Pendidikan Islam,(interaksi Jasmani, Rohani, Kalbu Memanusiakan Manusia), Remaja Rosda Karya, Bandung.[Google Scholar], 2006

Trianto, M Pd, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif, Jakarta: Kencana, 2009

Uno, Hamzah B, Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif Dan Efektif, Jakarta: Bumi Aksara, 2009